موزیک پلیر

آپلود عکس چند نکته و پیام تفسيری از آيه 8 سوره بقره
آپلود عکس وبگو | آموزش منوي کشويي با ul li و css


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 18 شهريور 1400
بازدید : 37
نویسنده : J A V A D
چند نکته و پیام تفسيری از آيه 8 سوره بقره: وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ ءَامَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوِمِ الاَْخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ‏ ترجمه وگروهى از مردم كسانى هستند كه مى‏گویند: به خدا و روز قیامت ایمان آورده‏ایم، در حالى كه مؤمن نیستند. نکته ها در آغاز این سوره، براى معرّفى مؤمنان چهار آیه و براى شناسایى كفّار دو آیه آمده است. از آیه 8 تا 20 گروه سومى را معرّفى مى‏كند كه منافق هستند. اینان نه ایمان گروه اوّل را دارند و نه جرأت و جسارت گروه دوم را در ابراز كفر. منافق، همانند موش صحرایى است كه براى لانه‏اش دو راه فرار قرار مى‏دهد، یكى از آن دو را باز مى‏گذارد و از آن رفت و آمد مى‏كند و دیگرى را بسته نگه مى‏دارد. هر گاه احساس خطر كند با سر خود راه بسته را باز كرده و مى‏گریزد. نام سوراخ مخفى موش «نافقاء» است كه كلمه منافق نیز از همین واژه گرفته شده است.(159) گرچه مراد از نفاق در این آیات، كفر در دل و اظهار ایمان است، ولى در روایات نفاق، داراى معناى گسترده‏اى است كه هركس زبان وعملش هماهنگ نباشد، سهمى از نفاق دارد. در حدیث مى‏خوانیم: اگر به امانت خیانت كردیم و در گفتار دروغ گفتیم و به وعده‏هاى خود عمل نكردیم، منافق هستیم گرچه اهل نماز و روزه باشیم.(160) نفاق، نوعى دروغِ عملى و اعتقادى است و ریاكارى نیز نوعى نفاق است.(161) پيام ها 1- ایمان، یك مسئله قلبى است وبه اظهارات انسان بستگى ندارد. «ماهم بمؤمنین» 2- اساس ایمان، ایمان به مبدأ و معاد است. «آمنا باللَّه و بالیوم الآخر» 3- خداوند از درون انسان، آگاه است. «وما هم بمؤمنین» ___________ 159) قاموس و مفردات. 160) سفینةالبحار، ج‏2، ص‏605. 161) تفسیر نمونه. منبع: تفسير نور / حجة الاسلام محسن قرائتى / تفسير ذيل آيه 8 سوره بقره

:: موضوعات مرتبط: متفرقه , پیام های وحی آسمانی , ,
:: برچسب‌ها: چند نکته و پیام تفسيری از آيه 8 سوره بقره: ,
تاریخ : پنج شنبه 18 شهريور 1400
بازدید : 29
نویسنده : J A V A D
چند نكته تفسيري از آيه 62 سوره بقره از حزب دوم در هنگام خواندن حزب دوم قرآن كريم حتما آيه 62 سوره بقره از قرآن كريم را ديده ايد كه مي فرمايد: « إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ » ترجمه: كسانيكه ايمان آورده اند(مسلمانان) و يهوديان و نصاري و صائبان( پيروان حضرت يحيي يا نوح يا ابراهيم) آنها كه ايمان به خدا و روز رستاخيز آورده اند و عمل صالح انجام داده اند پاداش آنها نزد پروردگارشان مسلم است و هيچگونه ترس و غمي براي آنها از ( آينده و گذشته) نيست. تفسير: ازين آيه نكته ي بسيار مهمي برداشت مي شود و ان اينكه ايمان ظاهري چه از مسلمانان چه يهوديان و چه نصاري و مانند آن بي ارزش است. تنها ايمان واقعي و خالص به خداوند و روز واپسين كه همراه با عمل و كار نيك باشد ارزشمند است. سوال: ممكن است در اينجا يك سوال پيش آيد و آن اينكه: بنابراين آيه لازم نيست يهود و نصاري و پيروان اديان ديگر امروز مسلمان شوند همين كه به خداوند و آخرت ايمان بياورند و اعمال نيك انجام دهند ماجور هستند. آيا اين گفته با آيه ي ديگر قرآن مي سازد كه مي فرمايد :« و من يبتغ غير الاسلام دينا فلن يقبل منه » ( كسي كه ديني غير از اسلام را انتخاب كند مورد قبول واقع نخواهد شد) ؟ اتفاقا اين تصور سبب شده بعضي نويسندگان كم اطلاع مساله ي صلح كل بودن اسلام را پيش بكشند و پيروان همه اديان را برحق بدانند ، درحاليكه اين سخن با هيچ منطقي سازگار نيست. پاسخ: هيچ گونه منافاتي درين دو آيه نيست، زيرا اگر يهود و نصاري هم براستي به خدا و قيامت ايمان داشته باشند و ظاهرسازي نكنند مي بايست طبق تورات و انجيل و ساير كتب آسماني به پيامبر اسلام نيز ايمان بياورند. زيرا تورات و انجيل بشارت به آمدن پيامبر اسلام داده اند و صفات او را ذكر نموده اند بطوريكه با آن نشانه ها پيغمبر را چون فرزندان خويش مي شناختند. اين گفته را صدر آيه 68 سوره مائده تقويت مي كند، آنجا كه مي خوانيم: « قل يا اهل الكتاب لستم علي شيء حتي تقيموا التورات و الانجيل و ما انزل اليكم من ربكم ...» برپاداشتن تورات و انجيل آن است كه به حقايق آن عمل كنند كه از جمله ي آن ايمان آوردن به پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله است كه بشارت او در عهدين آمده است. بنبراين آنها اگر واقعا به خدا و آخرت ايمان آورند مي بايست به اسلام نيز مومن گردند و روي اين جهت ماجور خواهند بود. ممكن است تفسير ديگري براي آيه ذكر نمود كه اتفاقا با پاره اي از شان نزولهايي كه مفسران و مورخان نقل كرده اند نيز سازگار است و آن اينكه: پس از نزول قرآن و بعثت رسول اكرم صلي الله عليه و آله بسياري از مسلمانان در فكر فرو رفتند كه اگر راه حق و نجات تنها اسلام است پس تكليف نياكان و اجداد و پدران ما كه در زمان خودشان به دين حقي بودند چه خواهد شد؟آيا آنها به خاطر درك نكردن پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و ايمان نياوردن به او معذب خواهند بود؟درين جا آيه شريفه نازل شد و اعلام داشت: تمام كسانيكه در عصر خود به پيامبر آسماني زمان خويش ايمان آورده اندو عمل صالح انجام داده اند مسلما اهل نجاتند و هيچ گونه نگراني براي آنها نيست . با توجه به اين دو تفسير روشن مي شود كساني كه آيه فوق را دستاويز براي افكار نادرستي از قبيل « صلح كل» (‌يعني پيروان هر مذهبي اهل نجاتند و همه برحقند) قرار داده اند به هيچوجه صحيح نيست و بيخبري از تفسير واقعي آيه آنها را به اشتباه انداخته ، اصولا اگر پيروان مذاهب پيشين برحقند نيازي به آمدن مذهب جديد( اسلام) نخواهد بود. منبع: تفسير نمونه/ ج1 /ذيل آيه 62 سوره بقره

:: موضوعات مرتبط: متفرقه , پیام های وحی آسمانی , ,
:: برچسب‌ها: چند نكته تفسيري از آيه 62 سوره بقره از حزب دوم ,
تاریخ : پنج شنبه 18 شهريور 1400
بازدید : 30
نویسنده : J A V A D
عکس نوشته آیه قرآنی برای پروفایل چند نکته ی تفسیری از آیه 104 سوره بقره؛ نگوييد راعنا بگوييد انظرنا تا راه سوء استفاده رو ببنديد در هنگام خواندن حزب سوم قرآن كريم حتما آيه 104 سوره ي بقره را خوانده ايد كه مي فرمايد: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ » ترجمه: اي كسانيكه ايمان آورده ايد نگوييد « راعنا» بلكه بگوييد « انظرنا» و آنچه به شما دستور داده شده بشنويد و براي كافران عذاب دردناكي ست شان نزول: ابن عباس نقل مي كند: مسلمانان صدر اسلام هنگاميكه پيامبر صلي الله عليه و آله مشغول سخن گفتن و بيان آيات و احكام الهي بود، از او مي خواستند ، كمي با تاني سخن بگويد و ّه آنان مهلت دهد، تا بتوانند مطالب را خوب درك كنند و همچنين خواسته هاي خود را به وي برسانند، براي اين درخواست كلمه « راعنا» كه از ماده «الرعي» گرفته شده و معني « مهلت دادن» را مي دهد ، به كار مي بردند.ولي يهود همين كلمه «راعنا» را از ماده ي ديگري يعني«الرعونه» به كار مي بردند كه به معني كودني و حماقت است. براي يهود در اينجا دستاويزي بود تا اين كلمه را كه مسلمانان به معني صحيحي بكار مي بردند ، هنگام سخن گفتن پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله بكار برند و معني دوم را قصد نمايند. آيه براي جلوگيري ازين سوء استفاده نازل شد و به مومنان دستور داد: كلمه«انظرنا» كه همان «مهلت» را معني ميدهند و مرادف كلمه « راعنا» است به كار برند. تفسير: همانطور كه در شان نزول آمدكلمه« راعنا » را مي توان از دو ماده گرفت يكي از« الرعي» كه به معني مهلت دادن و رعايت كردن است و فعل امر آن به اضافه ي ضمير «نا» معني« ما را رعايت كن، به ما مهلت بده» را دارد و از ماده ي دوم( الرعونه) « ما را تحميق كن» معنا مي دهد. ضمن اينكه آنطور كه در پاره اي از روايات وارد شده جمله راعنا در لغت «عبري» بمعني« بشنو كه هرگز نشنوي» بوده است . در هر حال آنها مي خواستند با تكرار جمله «راعنا» پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله را استهزا كنند و به اصطلاح دست بيندازند ازين آيه بدست مي آيد كه مسلمانان مي بايست از دادن هرگونه سوژه و وسيله اي كه ممكن است باعث سوء استفاده دشمن گردد احتراز و دوري كنند گرچه يك لغت باشد دراينجا مي بينيم قرآن براي جلوگيري از سوء استفاده ي مخالفان ، مومنان را از گفتن يك كلمه برحذر مي دارد در صورتيكه آنان معني صحيح آن را در نظر داشتندچه رسد به اينكه مسلمانان عملي انجام دهند كه دستاويز دشمنان گردد و ضربه اي براي تبليغات آنها بر ضد اسلام شود. قرآن در پايان آيه مي فرمايد: براي يهود كه از روي استهزاء اين سخن را مي گفتند عذاب دردناكي است. منبع: تفسير نمونه، ج1 ، تفسير ذيل آيه 104 سوره بقره

:: موضوعات مرتبط: متفرقه , پیام های وحی آسمانی , ,
:: برچسب‌ها: عکس نوشته آیه قرآنی برای پروفایل ,
تاریخ : پنج شنبه 18 شهريور 1400
بازدید : 29
نویسنده : J A V A D
چند نکته ی تفسیری از آیه 138 سوره بقره؛ صِبْغَةَ اللَّهِ در هنگام خواندن حزب چهارم قرآن كريم حتما آيه 138 سوره بقره از قرآن كريم را ديده ايد كه مي فرمايد: « صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ » ترجمه: رنگ الهي ( توحيدي بگيريد) و چه رنگي از رنگ الهي خوش رنگ تر است؟ و ما پرستندگان اوييم. توضيح: به دنبال دعوت در آيات سابق به پيروي از همه برنامه هاي انبيا، خداوند درين آيه به همه فرمان مي دهد كه بكوشند « رنگ خدايي» را كه بهترين رنگهاست بپذيرندو به اين ترتيب رنگهاي نژادي و قبيلگي و ساير رنگ هاي تفرقه انگيز مادي را از ميان بردارند. حديثي كه از امام صادق عليه السلام در تفسير اين آيه نقل شده كه: مقصود از « صبغة الله» آيين پاك اسلام است، نيز همين حقيقت را بازگو مي كند. مفسران مي گويند در ميان مسحيان معمول بود كه فرزندان خود را غسل تعميد مي دادند و گاهي ادويه مخصوص زرد رنگي به آب اضافه مي كردند و مي گفتند اين غسل مخصوصا با اين رنگ خاص باعث تطهير نوزاد از گناه ذاتي كه از آدم به ارث برده مي شود. قرآن برين منطق بي اساس خط بطلان مي كشد و مي گويد بهتر اين است كه بجاي رنگ ظاهر و رنگ ماده رنگ حقيقت و خدايي بپذيرند تا روح و جان از هر آلودگي پاك شود نه اين رنگ هاي خرافي و موهوم. راستي چه تعبير زيبايي ست ، اگر مردم رنگ خدايي بپذيرند يعني رنگ وحدت و عظمت و پاكي و پرهيزگاري ، رنگ«بي رنگي» و عدالت و مساوات و برابري و برادري،‌مي توانند در سايه آن به همه نزاع ها و كشكش ها كه براثر « اسير رنگ شدن ها» بوجود مي آيد از ميان بردارند . منبع: تفسير نمونه، ج1 ، تفسير ذيل آيه138 سوره بقره ---------------------------- براي رنگ خدا گرفتن زندگيمون قلبمون تلاش كنيم و براي هم دعا كنيم.

:: موضوعات مرتبط: متفرقه , پیام های وحی آسمانی , ,
:: برچسب‌ها: چند نکته ی تفسیری از آیه 138 سوره بقره؛ صِبْغَةَ اللَّهِ ,
تاریخ : پنج شنبه 18 شهريور 1400
بازدید : 26
نویسنده : J A V A D
چند نکته ی تفسیری از آیه 154 سوره بقره؛ به شهدا مرده نگویید در هنگام خواندن حزب پنجم قرآن كريم حتما آيه 154 سوره ي بقره را خوانده ايد كه مي فرمايد: « وَلا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَكِنْ لا تَشْعُرُونَ » ترجمه: به آنها كه در راه خدا كشته مي شوند مرده نگوييد بلكه آنها زنده اند ولي شما نمي فهميد. شان نزول: گفته اند اين آيه درباره كشته شدگان ميدان جنگ بدر كه چهارده نفر بودند ( شش نفر از مهاجران و هشت نفر از انصار) نازل شد. بعد از پايان جنگ عده اي مي گفتند فلان كس مرد ، در آيه بالا قرآن با صراحت آنها را از اطلاق كلمه «مرده» بر شهيدان نهي مي كند. تفسير: در هر نهضتي گروهي از مردم خود را كنار مي كشند و علاوه براينكه خود كاري نمي كنند با قيافه هاي مختلفي ديگران را نيز دلسرد مي كنند. و همينكه پيشامدي رخ دهد تاسف خورده قيام را بي نتيجه مي پندارند. قرآن كريم در موارد متعدد ازين دسته سخن به ميان آورده و آنها را سخت سرزنش كرده است. از جمله هرگاه شخصي در ميدان جهاد شهيد مي شد مي گفتند فلاني مرد و با اظهار تاسف فراوان ديگران را مضطرب مي ساختند. خداوند در پاسخ اين گفته هاي مسموم پرده از روي اين حقيقت برمي دارد و در اين آيه صريحا مي گويد : كه حق نداريد كساني را كه در راه خدا جان مي دهند « مرده « بخوانيد بلكه آنها زنده اند شما زندگي آنها را درك نمي كنيد آنان زنده هستند و از مزاياي زندگي پرشكوهي برخوردارند و از روزيهاي الهي استفاده مي كنند، با يكديگر سخن مي گويند و خشنودند. ضمنا اين آيه موضوع حيات و زندگي برزخي انسان (زندگي پس از مرگ و قبل از رستاخيز) را به روشني اثبات مي كند. يك درس بزرگ: اگر در تواريخ اسلام و حماسه هاي جاويدان جهادهاي اسلامي شرح فداكاري هاي كساني را مي بينيم كه با تمام وجودشان در راه پيشبرد اين آيين مقدس تلاش داشتند يك دليل مهم آن همين است كه اسلام در مكتب تربيتي خود اين درس بزرگ را به آنها آموخته كه كشته شدن در راه خدا و در راه حق و عدالت به معني فنا و نابودي و مرگ و نيستي نيست بلكه شهادت است،‌سعادت است ، زندگي جاويدان و افتخار ابدي ست. منبع: تفسير نمونه، ج1 ، تفسير ذيل آيه 154 سوره بقره

:: موضوعات مرتبط: متفرقه , پیام های وحی آسمانی , ,
تاریخ : پنج شنبه 18 شهريور 1400
بازدید : 25
نویسنده : J A V A D
بخوانید مرا، تا اجابت کنم شما را! چند نکته ی تفسیری از آیه 186 سوره بقره؛ استجابت دعا در هنگام خواندن آيه 186 سوره ي بقره از حزب ششم قرآن كريم می خوانیم كه مي فرمايد: «وَإِذَا سَاءَلَكَ عِبَادِى عَنِّى فَإِنّى قَرِيبٌ اءُجِيبُ دَعْوَةَ الْدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِى وَ لْيُؤ مِنُوا بِى لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ» ترجمه آيه : و هرگاه بندگانم از تو درباره من پرسند (بگو:) همانا من نزديكم ؛ دعاى نيايشگر را آنگاه كه مرا مى خواند پاسخ مى گويم . پس بايد دعوت مرا بپذيرند و به من ايمان آورند، باشد كه به رشد رسند. نكته ها: O برخى افراد از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله مى پرسيدند: خدا را چگونه بخوانيم ؟ آيا خدا به ما نزديك است كه او را آهسته بخوانيم و يا اينكه دور است كه با فرياد بخوانيم ؟! اين آيه در پاسخ آنان نازل شد. O دعا كننده ، آنچنان مورد محبّت پروردگار قرار دارد كه در اين آيه ، هفت مرتبه خداوند تعبير خودم را براى لطف به او بكار برده است : اگر بندگان خودم درباره خودم پرسيدند، به آنان بگو: من خودم به آنان نزديك هستم وهرگاه خودم را بخوانند، خودم دعاهاى آنان را مستجاب مى كنم ، پس به خودم ايمان بياورند ودعوت خودم را اجابت كنند. اين ارتباط محبّت آميز در صورتى است كه انسان بخواهد با خداوند مناجات كند. O دعا كردن ، همراه وهمرنگ شدن با كلّ هستى است . طبق آيات قرآن ، تمام هستى در تسبيح و قنوت هستند؛ (كلّ له قانتون )( بقره ، 116) و تمام موجودات به درگاه او اظهار نياز دارند؛ (يَسئله مَن فى السموات والارض ) (الرحمن ، 29.) پس ما نيز از او درخواست كنيم تا وصله ى ناهمگون هستى نباشيم . O قرآن درباره دعا سفارشاتى دارد، از آن جمله : 1 دعا و درخواست بايد خالصانه باشد. (فادعوا اللّه مخلصين له الدين )( غافر، 14.) 2 با ترس و اميد همراه باشد. (وادعوه خوفاً وطمعاً)( اعراف ، 56 ) 3 با عشق و رغبت و ترس تواءم باشد. (يدعوننا رغباً و رهباً)( انبياء، 90) 4 با تضرّع و در پنهانى صورت بگيرد. (ادعوا ربكم تضرعاً و خفية )( اعراف ، 55 ) 5 با ندا و خواندنى مخفى همراه باشد. (اذ نادى ربّه نداء خفياً) (مريم ، 3 .) O در اصول كافى ، صدها حديث در اهميّت ، نقش وآداب دعا، توجّه واصرار وذكر حاجت ها هنگام دعا ودعاى دسته جمعى وايمان به استجابت آن آمده است .( كافى ، ج 2، كتاب الدعا) O معناى دعا، ترك كسب وكار نيست ، بلكه توكّل به خداوند همراه با تلاش است . لذا در حديث مى خوانيم : دعاى بيكار مستجاب نمى شود. O شايد قرار گرفتن آيه ى دعا در ميان آيات روزه به خاطر تناسب بيشترى است كه ماه خدا با دعا دارد. O درباره نزديكى خدا به انسان ، فيض كاشانى قدّس سرّه مى گويد: گفتم كه روى خوبت ، از ما چرا نهان است گفتا تو خود حجابى ورنه رخم عيان است گفتم فراق تا كى ، گفتا كه تا تو هستى گفتم نفس همين است ، گفتا سخن همان است پيام ها: 1 دعا در هرجا ودر هر وقت كه باشد، مفيد است . چون خداوند مى فرمايد: من نزديك هستم . (فانّى قريب )(*) 2 خداوند به ما نزديك است ، ولى ما چطور؟ اگر گاهى قهر او دامن ما رامى گيرد، به خاطر دورى ما از خداوند است كه در اثر گناهان مى باشد وگرنه خدا نزدیک است. (فانّى قريب ) 3 استجابت خداوند دائمى است ، نه موسمى . ((اُجيب )) نشانه ى دوام است . 4 با آنكه خدا همه چيز را مى داند،امّا دعا كردن وظيفه ى ماست . (فليستجيبوا لى ) 5 دعا آنگاه به اجابت مى رسد كه همراه با ايمان باشد. (فليؤ منوا بى ) 6 دعا، وسيله ى رشد و هدايت است . (لعلّهم يرشدون ) ------------------------------------- *آنچه از اوقات مخصوصه ، يا اماكن مقدّسه براى دعا مطرح شده براى فضيلت است ، نه انحصار به آن ايام و يا اختصاص به آن امكنه منبع: تفسير نور / حجة الاسلام محسن قرائتى / تفسير ذيل آيه 186 سوره بقره

:: موضوعات مرتبط: متفرقه , پیام های وحی آسمانی , ,
:: برچسب‌ها: چند نکته ی تفسیری از آیه 186 سوره بقره؛ استجابت دعا ,

صفحه قبل 1 صفحه بعد

با مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم برای بهتر باز شدن وبلاگ استفاده کنید:) اين سايت حاصل تلاش شبانه روزي سيد محمد جواد حسيني مي‌باشد که بدون وابستگي مادي و معنوي به هيچ سازمان و نهاد و حزب و گروه سياسي فعاليت خود را ابتدا بر اساس قانون الهي و سپس قانون اساسي ايران بنا نهاده است. کليه هزينه‌هاي اين سايت با هزينه شخصي پرداخت مي‌شود که اميدوارم از اين پس از طريق فروشگاه سايت و تبليغات تامين شود و همواره سعي مي‌کنم تا مطالب آموزشي جديد و خواندني را براي شما به ارمغان بياورم.

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->



تماس بامن در تلگرام تماس با من در اینستاگرام

# بازديد امروز: 2986

# بازديد ديروز: 4017

# بازديد هفته: 9219

# بازديد کل: 127831

#تعداد مطالب: 2871

#گوگل امروز : 299

# گوگل ديروز: 402

# بازديد ماه: 127831

# آي پي ديروز : 1339

# آي پي امروز: 1339

#بازديد سال: 241463

RSS

Powered By
loxblog.Com