پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 12
نویسنده : J A V A D
غیبت؛ كار ناتوان‎ها
غیبت سیاسی

حضرت علی (علیه‎السلام) می‎فرماید:

الغیبة جهد العاجز؛ غیبت كردن، آخرین تلاش آدم ناتوان است. (1)

شرح روایت فوق:

غیبت كردن یعنی، پشت سر كسى سخن گفتن، و بدگویى كردن، و براى او عیب و ایراد شمردن. و این، از زشت‏ترین و ناپسندترین عیب‎هایى است كه بعضى از افراد، دچار آن هستند.

كسى كه غیبت می‎كند، بدون شك آدم ناتوان و بى جرأتى است. زیرا همین كه مى‏نشیند و پشت سر دیگران بدگویى مى‏كند، نشان مى‏دهد كه جرأت ندارد با آن افراد روبرو شود، و حرف خود را، پیش روى آنها بر زبان آورد. و چون در خود، قدرت و جرأت روبرو شدن با آن افراد را نمى‏بیند، آخرین تلاشى كه مى‏توان به كار ببرند، این است كه به وسیله بدگویى كردن در پشت سر، انتقام خود را از آنها بگیرد و به اصطلاح دل خود را خنك كند.

حال آن كه یك مسلمان مؤمن واقعى، اگر نسبت به كسى ایراد و انتقادى داشته باشد، باید بر اساس جرأت انسانى و اخلاق اسلامى، رو در روى آن شخص، ایراد و انتقاد خود را بر زبان آورد، بدون ترس و واهمه، او را امر به معروف و نهى از منكر كند.

اگر هم، ایراد و انتقادش درست نباشد، و فقط از حسادت و تنگ نظرى سرچشمه گرفته باشد، هرگز نباید پشت سر كسى كه از او شایسته‏تر بود و به پیشرفت و ترقى رسیده است، بدگویى كند و خود را در جامعه، رسوا و بى اعتبار سازد.

 

پی نوشت:

1- نهج البلاغه، ح 461 .

برگرفته از کتاب پندهاى كوتاه از نهج البلاغه، هئیت تحریریه بنیاد نهج‏البلاغه .

 

گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی .


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,
:: برچسب‌ها: غیبت؛ كار ناتوان‎ها ,



آزادی معنوی در اسلام
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 25
نویسنده : J A V A D

 تعریف، مفهوم و انواع آزادی/ محدود کننده های آزادی

آزادی معنوی در اسلام

چکیده

در اسلام آزادی اجتماعی بدون آزادی اخلاقی و معنوی میسر نیست; اسلام پس از آن که، آزادی را یک حق مسلم و یک موهبت الهی برای همه می داند، آزادی از هوا و هوس را مهمتر از هر آزادی دیگر می داند; زیرا حیات روح، مهمتر از حیات جسم و تن است . پیامبران نیز منادیان آزادی از اسارتهای درون و بیرون هستند و با آمدن آنان غل و زنجیرهای زمین گیر کننده از گردن آدمی برداشته می شود، استعدادهایش شکوفا و به سوی کمال و معنویت پیش می رود .

 


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,
:: برچسب‌ها: آزادی معنوی در اسلام ,



غیبت؛ كار ناتوان‎ها
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 20
نویسنده : J A V A D

غیبت؛ كار ناتوان‎ها

غیبت سیاسی

حضرت علی (علیه‎السلام) می‎فرماید:

الغیبة جهد العاجز؛ غیبت كردن، آخرین تلاش آدم ناتوان است. (1)

شرح روایت فوق:

غیبت كردن یعنی، پشت سر كسى سخن گفتن، و بدگویى كردن، و براى او عیب و ایراد شمردن. و این، از زشت‏ترین و ناپسندترین عیب‎هایى است كه بعضى از افراد، دچار آن هستند.

كسى كه غیبت می‎كند، بدون شك آدم ناتوان و بى جرأتى است. زیرا همین كه مى‏نشیند و پشت سر دیگران بدگویى مى‏كند، نشان مى‏دهد كه جرأت ندارد با آن افراد روبرو شود، و حرف خود را، پیش روى آنها بر زبان آورد. و چون در خود، قدرت و جرأت روبرو شدن با آن افراد را نمى‏بیند، آخرین تلاشى كه مى‏توان به كار ببرند، این است كه به وسیله بدگویى كردن در پشت سر، انتقام خود را از آنها بگیرد و به اصطلاح دل خود را خنك كند.

حال آن كه یك مسلمان مؤمن واقعى، اگر نسبت به كسى ایراد و انتقادى داشته باشد، باید بر اساس جرأت انسانى و اخلاق اسلامى، رو در روى آن شخص، ایراد و انتقاد خود را بر زبان آورد، بدون ترس و واهمه، او را امر به معروف و نهى از منكر كند.

اگر هم، ایراد و انتقادش درست نباشد، و فقط از حسادت و تنگ نظرى سرچشمه گرفته باشد، هرگز نباید پشت سر كسى كه از او شایسته‏تر بود و به پیشرفت و ترقى رسیده است، بدگویى كند و خود را در جامعه، رسوا و بى اعتبار سازد.

 

پی نوشت:

1- نهج البلاغه، ح 461 .

برگرفته از کتاب پندهاى كوتاه از نهج البلاغه، هئیت تحریریه بنیاد نهج‏البلاغه .

 

گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی .


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,
:: برچسب‌ها: غیبت؛ كار ناتوان‎ها , ,



قیامت ؛ راهی بس سخت و تکان دهنده!!
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 15
نویسنده : J A V A D

قیامت ؛ راهی بس سخت و تکان دهنده!!

قیامت

 

یکى از درد ناکترین منازل پس از مرگ، منزل  هولناک آخرت است ، قیامت است که نگرانی و دلهره اش بزرگ و عظیم است ، بلکه از هر نگرانی و دلهره، بزرگتر و فزع و گرفتاریش "فزع اکبر" است و خداوند در وصف آن در سوره اعراف  آیه 187 مى فرماید : هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لاَ تَأْتِیكُمْ إِلاَّ بَغْتَةً یعنی فرارسیدن قیامت در (بر اهل) آسمانها و زمین، سنگین و دشوار و گران است، فرا نرسد شما را مگر به یکباره و ناگاه و بدون آنکه شما را خبر دهد.


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,
:: برچسب‌ها: قیامت ؛ راهی بس سخت و تکان دهنده!! ,



نیکی به پدر و مادر هم ردیف یکتا پرستی
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 14
نویسنده : J A V A D

نیکی به پدر و مادر  هم ردیف یکتا پرستی

پدر

سوره اسراء که به آن بنی اسراییل و سبحان نیز گفته می شود پراست از نکته هایی که هر یک از آنها، انسان را به سوی جاودانگی پرواز می دهد ، یکی از این نکته ها توحید و ایمان، است، توحیدى كه خمیر مایه همه فعالیتهاى مثبت و كارهاى نیك سازنده است. (*)

 


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,
:: برچسب‌ها: نیکی به پدر و مادر هم ردیف یکتا پرستی ,



چگونه با خدا ارتباط برقرار کنیم؟
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 14
نویسنده : J A V A D

چگونه با خدا ارتباط برقرار کنیم؟

اقامه نماز

پیامبر گرامی(صلی الله علیه و آله) در توصیه به ابوذر، آخرین آیه سوره آل‌عمران را تبیین و مصداقش را مشخص می‎كند. آیه‌‌ پایانی سوره‌‌ آل‌عمران چنین است: "‌یا ا‌یها الذ‌ین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا واتقوا الله لعلكم تفلحون." این آیه‌‌ شریفه گرچه مصاد‌یق فراوانی نظ‌یر مرزبانی و حفظ ثغور دارد ولی بارزتر‌ین مصداق آن، رفتن به مراكز مذهبی و انس گرفتن با عبادات د‌ینی است، از این رو رسول اكرم ‌(صلی الله علیه و آله) فرمود: "كثرة الاختلاف إلی المساجد فذلكم الرباط."(1)


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,



مشکل‎گشای واقعی
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 19
نویسنده : J A V A D

مشکل‎گشای واقعی

تقوا

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در ادامه وصایای خود به ابوذر فرمود:

تقوای دل

پیامبر به سینه مبارك خود اشاره كردند و فرمودند: تقوا در دل است. تقوا صفت قلب است كه مظاهری دارد و ا‌ین مظاهر به عنوان مصاد‌یق تقوا ذكر می‎شود، چنانكه خداوند سبحان در تعظ‌یم شعائر الهی می‌فرماید: "ذلك و من ‌یعظم شعائر الله فإنها من تقوی القلوب(1)؛ آری ، کسانی که شعایر خدا را بزرگ می شمارند کارشان نشان پرهیزگاری دلهایشان باشد." با‌ید تقوا، هم به عنوان حسن فعلی در متن عمل باشد و هم به عنوان حسن فاعلی در قلب عامل جا‌یگز‌ین باشد. ‌یعنی كاری كه مطابق شرع نباشد تقوای عملی در آن نیست و همچنین اگر كار مشروع بود، ولی مكلّف آن را انجام نداد تقوای فاعلی در او وجود نخواهد داشت.

 

 


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,
:: برچسب‌ها: مشکل‎گشای واقعی ,



محبوب‎ترین انسان
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 17
نویسنده : J A V A D

محبوب‎ترین انسان

کشت برای آخرت

كِشت برای آخرت

رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) در ادامه وصایای خویش به ابوذر فرمود: ای ابوذر! ا‌ین كه خداوند می‎فرما‌ید: "من كان ‌یر‌ید حرث الاخرة نزد له فی حرثه و من كان ‌یر‌ید حرث الدنیا نؤته منها و ما له فی الاخرة من نصیب"(1)، منظور از حرث و كشت آخرت، عمل صالح است. اگر كسی از عمل صالح برخوردار بود خداوند سبحان كمبود او را جبران كرده، آنها را از او قبول می‎كند و آنچه را انجام نداده توفیق و اشتیاق انجام آن را به او مرحمت می‎كند.


:: موضوعات مرتبط: اخلاقی , ,
:: برچسب‌ها: محبوب‎ترین انسان ,



آفت‎های دین
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 19
نویسنده : J A V A D

آفت‎های دین

آفات دین

قال على(علیه‎السلام):

«لِكُلِّ شَىْء آفَةٌ»؛ هر چیزى آفتى دارد (در هر كار مراقب آفت‎ها باشید.)(1)


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,
:: برچسب‌ها: آفت‎های دین ,



عیب جویى ممنوع!
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 16
نویسنده : J A V A D

عیب جویى ممنوع!

عیب جویی

 

... وَلاتَلْمِزُوا اَنْفُسَكُمْ

به یكدیگر طعن مزنید و عیب جویى ننمایید.

یكى از پایه‏هاى تكامل روحى این است كه هر فردى، وضع روحى خود را از نظر عیوب و نقایص اخلاقى، مورد بررسى قرار دهد و چهره باطنى خود را از نزدیك، در آیینه (خودشناسى) مشاهده كند، تا ریشه رذایلى را كه در روح و روان او پدید آمده است، قطع نماید.

مسأله (خودشناسى) ازنظر دانشمندان به قدرى اهمیت دارد كه مى‏گویند: كسى كه مى‏خواهد زنجیرهاى ناپاكیها را از هم بگسلد و از آثار منفى عیوب روانى نجات یابد، نه تنها در فصول خاصى ازعمر باید به این موضوع بیندیشد، بلكه همه روزه به هنگامى كه غوغاى زندگى به سكوت و خاموشى مى‏گراید، نتیجه و علل اعمال روز گذشته خود را روى كاغذ بیاورد و با بى‏طرفى كامل آنها را مورد بررسى قرار دهد و آنچه را ناشایست یافت، تصمیم بر ترك آنها بگیرد.


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,
:: برچسب‌ها: عیب جویى ممنوع! ,



آشوب طلبان واغتشاش گران از نگاه علی(ع)
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 16
نویسنده : J A V A D
ماجرای دختران و پسران نقاب‌پوش اغتشاشگر/ فاز کشته سازی از تجمع کنندگان/ چه کسانی مردم را به تظاهرات سراسری دعوت می‌کنند؟/ چرا رئيس جمهور سخن نمي‌گويد؟ +تصاویر

 

این روزها و در این دوسه ماه کلمات و واژگانی مانند آشوب طلب ، اغتشاش گر ،هرج و مرج طلب،بر همزنندگان نظم عمومی و...فراوان به گوش می رسد .اما پرسشی همواره در ذهن خطور می کندکه معنای حقیقی این وازگان چیست؟ آیا این وازگانی نوپدید ونو ظهور هستند ویا آنکه در بستر رودخانه تاریخ اسلام می توان برای آن معنایی یافت؟ما در این نوشته کوتاه با غواصی دریای تاریخ اسلام و نهج البلاغه مولا علی (علیه السلام) پاسخ این پرسش روز را یافته و به شما کاربران گرامی هدیه من کنیم.نکته اساسی در تعریف امام علی (علیه السلام) آشوب طلبان یک پارچه بدی و نحوست و ضرر نبوده بلکه با دقت در کارکرد نقشهای اجتماعی ،انها دارای منفعت وسودمندی نیز هستند.پس تلاش کنیم در این زمانه افراد را خاکستری ببینیم نه مشکی و تیره و تار.

این روزها و در این دوسه ماه کلمات و واژگانی مانند آشوب طلب ، اغتشاش گر ،هرج و مرج طلب،بر همزنندگان نظم عمومی و...فراوان به گوش می رسد .اما پرسشی همواره در ذهن خطور می کندکه معنای حقیقی این وازگان چیست؟ آیا این وازگانی نوپدید ونو ظهور هستند ویا آنکه در بستر رودخانه تاریخ اسلام می توان برای آن معنایی یافت؟ما در این نوشته کوتاه با غواصی دریای تاریخ اسلام و نهج البلاغه مولا علی (علیه السلام) پاسخ این پرسش روز را یافته و به شما کاربران گرامی هدیه من کنیم.نکته اساسی در تعریف امام علی (علیه السلام) آشوب طلبان یک پارچه بدی و نحوست و ضرر نبوده بلکه با دقت در کارکرد نقشهای اجتماعی ،انها دارای منفعت وسودمندی نیز هستند.پس تلاش کنیم در این زمانه افراد را خاکستری ببینیم نه مشکی و تیره و تار.

 امام علی (علیه السلام) در تعریف اوباش مردم فرمود : آنها کسانی هستند که هرگاه هماهنگ گردند غالب شوند

و هنگامیکه پراکنده شوند شناخته نشوند. و گفته شده که امام فرمود: آنها کسانی هستند که هرگاه متحد شوند زیان رسانند و هنگامی که متفرق گردند سود ببار خواهند آورد .

آنگاه مردم از امام علی (علیه السلام)پرسیدند: زیان اتحاد آنها را دانستیم . منفعت پراکندگی شان چیست ؟

حضرت علی (ع)فرمود : پیشه وران و اهل کسب به کارهای خود بازمی گردند و مردم از تلاش آنها سود می برند : بنا بکار خود می پردازد  وساختمان می سازد ،بافنده مشغول بافندگی خویش می شود  و نانوا به پخت نان اشتغال پیدا می کند .

 

وقال [ع ] فی صفه الغوغاء : هم الذین اذا اجتمعوا غلبوا ، و اذا تفرقوا لم یعرفوا و قیل : بل قال علیه السلام :  هم الذین اذااجتمعوا ضروا ، و اذا تفرقوا نفعوا ، فقیل : قد عرفنا مضره اجتماعهم ، فما منفعه افتراقهم ? فقال : یرجع اصحاب المهن الی مهنتهم ، فینتفع الناس بهم ، کرجوع البناء الی بنائه ، و النساج الی منسجه ، و الخباز الی مخبزه

 

منبع :نهج البلاغه،حکمت 


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,
:: برچسب‌ها: آشوب طلبان واغتشاش گران از نگاه علی(ع) ,



مردان چهار زنه!!
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 14
نویسنده : J A V A D
یوسف

‌روزی روزگاری تاجر ثروتمندی بود كه 4 زن داشت . زن چهارم را از همه بیشتر دوست داشت و او را مدام با خریدن

جواهرات گران قیمت و غذاهای خوشمزه خوشحال می‌كرد. بسیار مراقبش بود و بهترین چیزها را به او می‌داد.


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,
:: برچسب‌ها: مردان چهار زنه!! ,



خار نفس اماره...
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 5
نویسنده : J A V A D

مرد درشت قامت و چرب زبانی،خار ریشه داری را در وسط راه عبور مردم کاشت.مردم که از آن راه عبور می کردند،اورا سرزنش می کردندو از اومی خواستند که آن خار را از جا برکند،ولی او به اعتراض مردم اعتنا نمی کرد.

خار،هر روز و هر ماه و هر سال،ریشه دارتر می شد و قدرت بیشتری می یافت،ولی عمر آن مرد،روز به روز سپری می شد و به سوی پیری و سستی رهسپار بود.

حاکم و قاضی وقت او را احضار کرد و به او تکلیف نمود که آن را خار را از جا بر کند.ولی او امروز و فردا می کرد و مکرر مهلت می خواست و وقت می گذراند.

حاکم به او می گفت:این فردا کردن تو موجب می شود که خار ،ریشه دارتر و محکمتر و جوانتر گردد.از طرف دیگر تو نیز پیر و سست و ناتوانتر می گردی؛بنابراین مهلت و فرصت را از دست مده.زود باش و گرنه بعد توان ریشه کنی آن خار را پیدا نمی کنی.

 

ولی او امر را به آینده موکول می کرد:

تو که می گویی که فردا این بدان

که به هر روزی که می آید زمان

آن در خت بد جوانتر می شود

وین کننده پیر و مضطر می شود

خار بن در قوّت بر خاستن

خار کن در سستی و در کاستن

خار بن هر روز و هر دم سبز و تر

زود باش و روزگار خود مبر

 

زشت و زیبا

ای برادر غافل مباش! که هر یک از صفات زشت و بدی که در وجود تو هست،خاری سر راه تکامل توست. اگر هر چه زودتر

این خارها را از صفحه ی لطیف روح خود بیرون نیاوری،ریشه دارتر می شود و تو سست تر می گردی.

بنابر این،حال که جوان و قدرت مند هستی و آن خار هم ضعیف می باشد،کمر همت ببند و آن را برکَن.مثل عمر و ابوبکر (در میدان خیبر)این در و آن در نزن،بلکه مثل علی(ع)به میدان بیا و در خیبر بکن،و گر نه فرصت از دست می رود.

 

یا تبر بردار و مردانه بزن

تو علی وار این در خیبر بکن

ورنه چون صدیق و فاروق مهین

هین طریق دیگران را برگزین

تو نور و آب هستی و آن خار،

نور و آب خود را بر نار پیروز کن:

پس هلاک نار،نور مؤمن است

زانکه بی ضد،دفع ضد لا یُمکن است

گر همه خواهی تو دفع شرّ نار

آب رحمت بر دل آتش گـُمار

چشمه آن آب رحمت،مؤمن است

آب حیوان روح پاک محسن است

هین مگو فردا که فرداها گذشت

تا بکلّی نگذرد ایّام کشت....

 

ثبت شده توسط: puriya_ j

بخش مطالب روزانه اعضا

 


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,
:: برچسب‌ها: خار نفس اماره , , , ,



تحویل نامه هاى اعمال
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 15
نویسنده : J A V A D
قبر و مرگ

 

خدای بزرگ در وصف قیامت و جهان واپسین  فرموده :  وَإِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ یعنی و چون كارنامه‏ها گشوده شود(1).  آری؛ وقتى که صحیفه های کارنامه ات  منتشر و پهن مى شود و تمام آشکار و نهانت شاید که زشت و شاید هم که زیبا در جلوی چشمهایت صف آرایند .


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,
:: برچسب‌ها: تحویل نامه هاى اعمال ,



کارهای یواشکی
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 17
نویسنده : J A V A D
انفاق

 

«انفاق‏» از جمله عبادتهایى است كه احتمال خودنمایى و ریا در آن بسیار است. در مساله انفاق، انسان علاوه بر این‏كه باید ثواب عمل را در نظر داشته باشد، باید به گونه‏اى عمل كند تا به آبروى شخصى كه قرار است‏به او انفاق شود لطمه‏اى وارد نگردد. انسانهاى داراى عزت نفس، از این‏كه در جلو چشم دیگران به آنها انفاق شود، ناراحت مى‏شوند.


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,
:: برچسب‌ها: کارهای یواشکی ,



بخیل ترین
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 11
نویسنده : J A V A D
http://uupload.ir/files/f5tr_00151.jpg

 

بخیل ترین مردم کسی است که از سلام کردن به دیگران بخل ورزد.

از این حدیث چه می فهمید:

سخاوتمندی در حقیقت یعنی اینکه دیگران را هم از آنچه دارید بهره مند کنید.

مثلاً وقتی می دانید که با گفتن یک جمله تشکر آمیز و یک لبخند خستگی را از تن پدر و مادر می زدایید، آیا تشکر و لبخند شما بر آن ها سخاوت نیست؟ وقتی شما درسی را به خوبی یاد گرفته اید و حاضرید با خوش رویی آن را به دیگران یاد دهید آیا این  کار شما سخاوت نیست؟

اکنون به توجه به این مطلب آیا می توانید معنای حقیقی بخل را بیان کنید؟

اندازه نگهدار که اندازه نکوست!

به آیه زیر توجه کنید :

والذین

(مؤمنان واقعی) کسانی هستند که در هنگام بخشش نه اصراف می کنند و نه بخل می ورزند بلکه در میان این دو (معتدل و میانه رو) هستند.

یکی از اصحاب امام جعفر صادق(ع) می گوید: روزی از حضرت پرسیدم این آیه یعنی چه؟

امام (ع) از روی زمین مشتی سنگ ریزه را برداشتند و آنرا محکم در دست گرفتند، طوری که هیچ چیز از دستشان فرو نریخت. سپس فرمودند این همان بخل ورزی است که خداوند در کتابش فرموده است. سپس مشتشان را کاملاً باز کردند آنچنان که همه سنگ ریزه ها از لابه لای انگشتانشان بر زمین ریخت و هیچ چیز در دستشان نماند. بعد فرمودند این اصراف است. در آخر مشتی سنگ ریزه را برداشتند و دستانشان را کمی باز کردند مقداری از سنگ ریزه ها از دستانشان ریخت و مقداری هم در دستشان باقی ماند سپس فرمودند : این میانه روی است.(1)

 


1) کافی جلد4،ص56


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,
:: برچسب‌ها: بخیل ترین ,



غیبت؛ كار ناتوان‎ها
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 14
نویسنده : J A V A D

حضرت علی (علیه‎السلام) می‎فرماید:

الغیبة جهد العاجز؛ غیبت كردن، آخرین تلاش آدم ناتوان است. (1)

شرح روایت فوق:

غیبت كردن یعنی، پشت سر كسى سخن گفتن، و بدگویى كردن، و براى او عیب و ایراد شمردن. و این، از زشت‏ترین و ناپسندترین عیب‎هایى است كه بعضى از افراد، دچار آن هستند.

حضرت علی (علیه‎السلام) می‎فرماید:

الغیبة جهد العاجز؛ غیبت كردن، آخرین تلاش آدم ناتوان است. (1)

شرح روایت فوق:

غیبت كردن یعنی، پشت سر كسى سخن گفتن، و بدگویى كردن، و براى او عیب و ایراد شمردن. و این، از زشت‏ترین و ناپسندترین عیب‎هایى است كه بعضى از افراد، دچار آن هستند.

كسى كه غیبت می‎كند، بدون شك آدم ناتوان و بى جرأتى است. زیرا همین كه مى‏نشیند و پشت سر دیگران بدگویى مى‏كند، نشان مى‏دهد كه جرأت ندارد با آن افراد روبرو شود، و حرف خود را، پیش روى آنها بر زبان آورد. و چون در خود، قدرت و جرأت روبرو شدن با آن افراد را نمى‏بیند، آخرین تلاشى كه مى‏توان به كار ببرند، این است كه به وسیله بدگویى كردن در پشت سر، انتقام خود را از آنها بگیرد و به اصطلاح دل خود را خنك كند.

حال آن كه یك مسلمان مؤمن واقعى، اگر نسبت به كسى ایراد و انتقادى داشته باشد، باید بر اساس جرأت انسانى و اخلاق اسلامى، رو در روى آن شخص، ایراد و انتقاد خود را بر زبان آورد، بدون ترس و واهمه، او را امر به معروف و نهى از منكر كند.

اگر هم، ایراد و انتقادش درست نباشد، و فقط از حسادت و تنگ نظرى سرچشمه گرفته باشد، هرگز نباید پشت سر كسى كه از او شایسته‏تر بود و به پیشرفت و ترقى رسیده است، بدگویى كند و خود را در جامعه، رسوا و بى اعتبار سازد.

 

پی نوشت:

1- نهج البلاغه، ح 461 .

برگرفته از کتاب پندهاى كوتاه از نهج البلاغه، هئیت تحریریه بنیاد نهج‏البلاغه .


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,
:: برچسب‌ها: غیبت؛ كار ناتوان‎ها ,



قیامت ؛ راهی بس سخت و تکان دهنده!!
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 20
نویسنده : J A V A D

قیامت ؛ راهی بس سخت و تکان دهنده!!

تبصره ای اعجاب انگیز در عالم آخرت

 

یکى از درد ناکترین منازل پس از مرگ، منزل  هولناک آخرت است ، قیامت است که نگرانی و دلهره اش بزرگ و عظیم است ، بلکه از هر نگرانی و دلهره، بزرگتر و فزع و گرفتاریش "فزع اکبر" است و خداوند در وصف آن در سوره اعراف  آیه 187 مى فرماید : هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لاَ تَأْتِیكُمْ إِلاَّ بَغْتَةً یعنی فرارسیدن قیامت در (بر اهل) آسمانها و زمین، سنگین و دشوار و گران است، فرا نرسد شما را مگر به یکباره و ناگاه و بدون آنکه شما را خبر


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,
:: برچسب‌ها: قیامت ؛ راهی بس سخت و تکان دهنده!! ,



نیکی به پدر و مادر هم ردیف یکتا پرستی
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 17
نویسنده : J A V A D

نیکی به پدر و مادر  هم ردیف یکتا پرستی

پدر

سوره اسراء که به آن بنی اسراییل و سبحان نیز گفته می شود پراست از نکته هایی که هر یک از آنها، انسان را به سوی جاودانگی پرواز می دهد ، یکی از این نکته ها توحید و ایمان، است، توحیدى كه خمیر مایه همه فعالیتهاى مثبت و كارهاى نیك سازنده است. (*)

شـرك سـبـب مـى شـود كـه خـداوند، مشرك را به معبودهاى ساختگیش واگذارد و دست از حمایتش بردارد در نتیجه «مخذول » یعنى بدون یار و یاورخواهد شد

در بخشی که آیات آن از نظر گذشت ، نخست مى گوید: «هرگز معبود دیگرى را با خدا قرار مده » (لا تجعل مع اللّه الها آخر). نـمى گوید معبود دیگرى را با خدا پرستش مكن ، بلكه مى گوید: «قرار مده » تامعنى وسیعترى داشته باشد، یعنى نه در عقیده ، نه در عمل ، نه در دعا و تقاضا و نه در پرستش، معبود دیگرى را در كنار «اللّه » قرار مده . سپس به بیان نتیجه مرگبار شرك پرداخته ، مى گوید: اگر شریكى براى او قائل شوى «نكوهیده و بى یار و یاور خواهى نشست » (فتقع

 


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,
:: برچسب‌ها: نیکی به پدر و مادر هم ردیف یکتا پرستی ,



«اُف هم مگو»!
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 16
نویسنده : J A V A D

«اُف هم مگو»!

 

نیكى به پدر و مادر، وظیفه‏ اى اخلاقى است. انسان فطرتاً شاكر و سپاسگزار كسى است كه به او نیكى كرده است.

سپاسگزارى از پدر و مادر، نشانه و گواه سلامت فطرت است و كسى كه به پدر و مادر خود نیكى مى‏ كند، از فطرت خود پاسدارى كرده است.

اهمیت سپاسگزارى از پدر و مادر چنان است كه خداوند پس از امر به شكرگزارى از خود، شكر پدر و مادر را آورده است: و انسان را درباره پدر و مادرش سفارش كردیم. مادرش به هنگام باردارى او را با ناتوانى حمل كرد و دوران شیرخوارگى او در دو سال سفارش كردیم كه شكرگزار خدا و پدر و مادرت باش كه بازگشت همه به سوى خداست. و همان طور كه كسى نمى‏ تواند شكر پروردگار را


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,
:: برچسب‌ها: «اُف هم مگو»! ,



کم آوردن و بریدن ممنوع!
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 15
نویسنده : J A V A D

کم آوردن و بریدن ممنوع!

خسته

 

بخاطر ناسپاسی افراد از کار نیک مضایقه نکنید چرا که در عوض گاهی کسی از تو سپاس گزاری می کند که از عمل نیکت بهره این برده . و چه بسا همین تعداد شکرگزاری اثرش بیش از ناسپاسی افراد ناسپاس است و خداوند نیکوکاران را دوست می دارد

و قال [ع ] : لا یزهدنک فی المعروف من لا یشکره لک ، فقد یشکرک علیه من لا یستمتع بشی ء منه ، و قد تدرک من شکر الشاکر اکثر مما اضاع الکافر ، [[ و الله یحب المحسنین ] ]

ترجمهکسیکه به خاطر دنیا محزون باشد . از قضای الهی ناخشنود است .

 و آن کس که از مصیبتی که به او رسیده شکایت کند . شکایت پروردگارش را کرده

و کسیکه نزد ثروتمندی رود و بخاطر ثروتش در برابر او تواضع کند دو سوم دینش از دست رفته،

و کسیکه قرآن بخواند و پس از مرگ وارد آتش گردد از کسانی بوده که آیات خدا را استهزاء می کرده .

 و آن کس که قلبش سخت با حب دنیا پیوند خورده باشد این سه حالت او را رها نخواهند کرد :  اندوه دائم ،حرصی که هرگز او را ترک نگوید و آرزویی که به آن نخواهد رسید .

حال  خودت دیدی و خواندی که محبت دنیا مانند مرض قند کم کم تمام وجودت را فرا می گیرد ونابودت می کند .پس تا بهار جوانی در وجودت ریشه دارد ،ریشه های دل باختگی به دنیا را از قلبت درآور.

 

منبع:نهج البلاغه،حکمت،228

 


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,
:: برچسب‌ها: کم آوردن و بریدن ممنوع! ,



نتیجه توبه واقعی
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 21
نویسنده : J A V A D

سه نکته از سه نکته دان!

توبه واقعی

نکته اول

در کتاب پندهای حكیمانه علامه حسن زاده آملى به نقل از كتاب شریف و گرانسنگ اصول کافی، از ابن وهب نقل شده است كه مى‎گوید: شنیدم كه امام صادق(علیه‎السلام) فرمود: وقتی بنده‎ای توبه نصوح كند، خداوند او را دوست بدارد، و در دنیا و آخرت، (گناهان) او را بپوشاند. پرسیدم: چگونه گناهان او را مى‎پوشاند؟ فرمود: گناهانش كه دو ملك نوشته‎اند را، از یادشان ببرد، و اعضاى بدنش ‍ را وحى فرماید كه گناهانش را پنهان كنید، و به مواضعى از زمین (كه در آنها گناه كرده است) وحى فرماید كه گناهانى كه در شما مرتكب شده، كتمان كنید. پس او به نزد خدا می‎رود در حالى كه چیزى بر گناهانش گواهى ندهند.


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,
:: برچسب‌ها: نتیجه توبه واقعی ,



سخنرانی اخلاقی
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 13
نویسنده : J A V A D



«اُف هم مگو»!
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 17
نویسنده : J A V A D

«اُف هم مگو»!

 

نیكى به پدر و مادر، وظیفه‏ اى اخلاقى است. انسان فطرتاً شاكر و سپاسگزار كسى است كه به او نیكى كرده است.

 

سپاسگزارى از پدر و مادر، نشانه و گواه سلامت فطرت است و كسى كه به پدر و مادر خود نیكى مى‏ كند، از فطرت خود پاسدارى كرده است.

 

اهمیت سپاسگزارى از پدر و مادر 


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,
:: برچسب‌ها: «اُف هم مگو»! ,



خود فروشی خوب و بد داره!
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 12
نویسنده : J A V A D

خود فروشی خوب و بد داره!

بهشت

 

عجیبه تا این کلمه دیده یا شنیده می شود ذهن ها  و فکرها فقط فقط به یک جا پر می کشد .اما باور کنید خود فروشی انواع وآدابی دارد. اگر از من قبول نمی کنید از کلام امام علی (علیه السلام)بشنوید.

 

 


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,



کم آوردن و بریدن ممنوع!
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 34
نویسنده : J A V A D

کم آوردن و بریدن ممنوع!

خسته

 

بخاطر ناسپاسی افراد از کار نیک مضایقه نکنید چرا که در عوض گاهی کسی از تو سپاس گزاری می کند که از عمل نیکت بهره این برده . و چه بسا همین تعداد شکرگزاری اثرش بیش از ناسپاسی افراد ناسپاس است و خداوند نیکوکاران را دوست می دارد


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,
:: برچسب‌ها: کم آوردن و بریدن ممنوع! ,



سه نکته از سه نکته دان!
نوشته شده در دو شنبه 12 مهر 1400
بازدید : 17
نویسنده : J A V A D

سه نکته از سه نکته دان!

توبه واقعی

نکته اول

در کتاب پندهای حكیمانه علامه حسن زاده آملى به نقل از كتاب شریف و گرانسنگ اصول کافی، از ابن وهب نقل شده است كه مى‎گوید: شنیدم كه امام صادق(علیه‎السلام) فرمود: وقتی بنده‎ای توبه نصوح كند، خداوند او را دوست بدارد، و در دنیا و آخرت، (گناهان) او را بپوشاند. پرسیدم: چگونه گناهان او را مى‎پوشاند؟ فرمود: گناهانش كه دو ملك نوشته‎اند را، از یادشان ببرد، و اعضاى بدنش ‍ را وحى فرماید كه گناهانش را پنهان كنید، و به مواضعى از زمین (كه در آنها گناه كرده است) وحى فرماید كه گناهانى كه در شما مرتكب شده، كتمان كنید. پس او به نزد خدا می‎رود در حالى كه چیزى بر گناهانش گواهى ندهند.

 


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , اخلاقی , ,
:: برچسب‌ها: سه نکته از سه نکته دان! ,



صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد